still life cu felii de portocale și lamai

Still Life Culinar: Artă și Tehnică în Fotografia cu Mâncare

Bine ați venit într-o călătorie fascinantă prin lumea vibrantă a fotografiei culinare, prezentată sub forma unui interviu exclusiv pentru cititorii revistei Cărticica Practică.

În lumea plină de culoare și textură a fotografiilor culinare, fiecare detaliu contează. De aceea, revista Cărticica Practică, a creat pentru voi un ghid esențial care să vă ajute să navigați prin arta și tehnica fotografiei de mâncare.

La ce trebuie să fii atent în primul rând când faci o compoziție cu mâncare (o natură statică)?

Ca în orice gen de fotografie, fotografia cu mâncare se face experimentând diferite aranjamente, unghiuri de iluminare, compoziții și perspective care pot da viață subiectului pe care îl fotografiem.

Fotografia “still life” este una dintre cele mai provocatoare, iar la fel ca în pictură începem cu o pânză goală și încercăm să construim un echilibru perfect între realitate și artă. Începutul poate fi frustrant, deoarece ești bucătar, stilist și fotograf, dar totul în fotografie ține de decizie și fiecare piesă trebuie plasată de fotograf, și, fie că e vorba de un  meniu de petrecere sau de o simplă rețetă de pui prăjit în casă, ca în orice alt gen de fotografie trebuie să construim o poveste care să-l atragă pe spectator.  

În această categorie de fotografie este foarte importantă alegerea fundalului și a unghiului de fotografiere, astfel încât să izolăm subiectul de restul elementelor pentru a îl scoate în evidență.

Este bine să încercăm să creăm scene simple, minimaliste, fără prea multe obiecte în cadru, astfel încât subiectul principal să fie ușor de identificat. Trebuie să avem grijă la suprafețele lucioase, gen sticla sau ceramică care sunt cel mai dificil de fotografiat.

Înainte de a face o fotografie cu mâncare, în primul rând, asigurați-vă că fundalul este curat, fără pete, praf, amprente sau alte obiecte care pot distrage atenția de la subiectul fotografiat. Și, nu uitați regulile de compoziție pentru a plasa subiectul în centrul de interes al imaginii.

Cum alegi o cameră foto sau un telefon care face fotografii de calitate?

O să încep cu o întrebare: ce înseamnă fotografii de calitate?

La ora actuală, camerele de fotografiat pe care ni le pun la dispoziție producătorii de telefoane mobile sunt extrem de performante pentru ca oricine să poate realiza o fotografie de calitate, din punct de vedere a clarității și a definiției. Indiferent că folosim o cameră de fotografiat profesională sau telefonul mobil este foarte important să respectăm regulile de compoziție, cum ar fi regula treimilor și să încadrăm subiectul care ne interesează, astfel încât să-l punem în evidență.

Fotografiile de calitate nu țin de camera foto, ci de regulile de compoziție. Este foarte important să fim atenți la detaliile din fundal, ori alte elemente pe care trebuie să le evităm și care ar putea atrage atenția de la subiectul fotografiat.

Camerele foto sunt de multe feluri: aparate compacte, mirorless, DSLR, camere hibrid etc, iar alegerea camerei se face în general în funcție de obiectivul nostru. Dacă, de exemplu, dorim o cameră cu care să facem fotografii pe stradă este bine să ne orientăm către o cameră de dimensiuni reduse care declanșează foarte rapid, în genul ăsta de situație subiecții noștri sunt în mișcare, iar noi nu trebuie trecem neobservați.

Ce recomandări ai pentru o persoană absolut începătoare în ale fotografiei?

În zilele noastre, internetul ne furnizează toate informațiile de care avem nevoie cât să ne însușim noțiunile de bază din orice domeniu, fie că este vorba de fotografie, design interior, programare web, software etc.

Ca începător, cea mai bună soluție ar fi să învățăm regulile de compoziție și să folosim gridul care ne ajută foarte mult la plasarea subiectului în imagine. Foarte mulți au tendința ca la început să învețe tehnică, deși camerele foto din zilele noastreu sunt extrem de performante chiar și pe modul automat.

Cum te asiguri de claritatea fotografiei?

Claritatea unei fotografii ne este dată de focus. Atât aparatele compacte, profesionale, cât și telefoanele mobile ne permit focalizarea pe zona de interes, respectiv pe subiect. În condiții normale de iluminare, fotografia noastră va ieși clară dacă vom face focusul corespunzător. Zona de focus trebuie să fie clară și reprezintă subiectul pe care noi vrem să-l scoatem în evidență în imaginea pe care o capturăm.

Sigur, există situații în care nu avem lumină suficientă, iar șansele ca o fotografie să ne iasă mișcată sunt foarte mari, dar și atunci avem soluții: putem improviza un trepied cu ajutorul unui pahar de plastic, putem sprijini aparatul de un obiect ca să nu îl mișcăm în momentul în care declanșăm, putem folosi funcția de declanșare automată la 3 secunde sau 10 secunde. În orice situație există soluții ca fotografiile pe care le facem să iasă clare.

Ce înseamnă rezoluție a unei  fotografii și cum variază ea?

Rezoluția unei imagini este dată de distanța dintre pixeli, iar acest lucru se măsoară în ’’pixels per inch’’ sau prescurtat ’’ppi’’. Rezoluția imaginii ne dă claritatea acesteia, dar acest aspect este foarte puțin important, având în vedere că majoritatea imaginilor le vedem pe internet. În mare parte, atât rețelele de socializare, cât și siteurile ne condiționează de mărimea imaginii, ori redimensionează fotografiile pe care le postăm. În concluzie, tot ceea ce vedem pe internet va avea o rezoluție bună și va arăta bine.

Rezoluția este foarte importantă atunci când dorim să printăm imaginea, iar în această situație chiar contează numărul de pixeli pe care îl are camera, iar aici mă refer la formatul în care dorim să printăm. În prezent, absolut orice cameră de telefon mobil ne permite să printăm o imagine în format A4 la o rezoluție foarte bună. Problema se pune când dorim să printăm imagini în format mare, gen reclamele pe care le vedem pe clădiri sau pe stradă, iar atunci o cameră cu un număr redus de megapixeli nu ne ajută, deoarece imaginea în format mare va ieși granulată / pixelată. În concluzie, la printarea imaginilor în format mare ne trebuie o cameră foto cu mulți megapixeli.

Ca încheiere, nu avem nevoie pentru fotografia de amatori de o cameră cu mulți megapixeli, deoarece avem o claritate foarte bună la postările online, iar atâta vreme cât nu dorim să imprimăm imaginile pe suport de hârtie într-un format mare, numărul de megapixeli pe care îl are camera nu este relevant și nici nu ne folosește la nimic.

Cum ne asigurăm că avem lumina necesară unei fotografii și cum reglăm evental blițul?

Păi, blițul nu prea ar trebui să-l folosim, deoarece aplatizează imaginea și înegrește fundalul, în special la lumină redusă. Cumva, subiectul nostru este lipit de fundal, iar fotografiile cu bliț nu au profunzime. Sigur, când spun asta, nu mă refer la fotografiile de eveniment sau fotojurnalism, în care contează foarte mult situația, subiectul și evenimentul în sine, iar atunci vom folosi setările camerei, astfel încât să avem totul foarte clar în imagine, deoarece șansele ca evenimentele să se repete sunt egale cu zero.

În fotografia de zi cu zi, recomand folosirea blițului doar în anumite situații, cum ar fi iluminarea feței subiectului pentru obținerea luminii apicale, ori în fotografia de portret contre-jour pentru a balansa lumina. În rest, recomand fotografierea fără bliț, chiar dacă uneori subiecții vor ieși în mișcare. Și fotografiile cu timp lung de expunere sau subiecți în mișcare au farmecul lor și un misticism aparte. 

Când nu folosim blițul deși nu lucrăm în plină lumină?

Dacă nu suntem fotografi de nunți, botezuri, fotografie documentară,  fotojurnalism, modă sau portret în studio, nu prea recomand folosirea blițului. În special, nu recomand folosirea blițului încorporat în cameră, un exemplu ar fi camerele compacte, de amatori sau telefoanele mobile în care blițul se declanșează direct către subiect, iar de cele mai multe ori strică imaginea. Sigur, dacă chiar nu avem de ales, vom folosi blițul, dar este bine să difuzăm lumina, iar cel mai la îndemână element de difuzie ar fi o foaie albă de hârtie, un șervețel alb, ori un obiect alb transparent care să reducă intensitatea blițului. Cei care fac fotografie profesională nu folosesc niciodată blițul direct pe subiect și folosesc accesorii de difuzie, ori poziționează blițul în sus sau în lateral pentru a redirecționa lumina. Sigur, regulile sunt diferite în funcție de locația în care fotografiem și de situația în care ne aflăm.