Suprematismul lui Malevici

Născut în Kiev, Ucraina, Kazimir Malevici a fost fiul lui Severin Antonovici Malevici, un polonez de confesiune catolică și a Ludovigai Alexandrovna Galinovska, o ucraineană ortodoxă.

În 1890, familia Malevici se mută la Parchomovka, iar Kazimir, în vârstă de doisprezece ani, începe să fie atras de desen şi pictură. Tatăl său îl încurajează, dar rezultatele slabe de la școală îl determină pe tânăr să renunțe la noua pasiune.

În perioada sa de debut, Malevici a fost influențat de neoimpresionism și fauvismul francez, evoluând ulterior către cubofuturism. Mai târziu, artistul şi-a creat un stil propriu pe care l-a numit suprematism, iar în ultima perioadă a vieţii a revenit la pictura figurativă.

Anul 1915 a fost un moment important pentru Kazimir Malevici și arta modernă. Într-o scrisoare trimisă un prieten, Malevici mărturisea: “Am constatat faptul că cubofuturismul și-a îndeplinit scopul. Trec la suprematism, un nou realism în pictură. O artă fără subiect”. Astfel, Malevici se orientează către o nouă formă de artă, complet eliberată de materie, lucruri și ființe, un stil bazat doar pe emoții și sentimente.

Malevich-BlackSquare-SchwarzesQuadrat-1915

În 1915, luna octombrie, s-a deschis expoziția “0.10” cunoscută și sub numele de “Ultima expoziție futuristă” – în cadrul căreia, Malevici a expus pentru prima dată celebrul său tablou “Pătrat negru pe fond alb”.

În cadrul expoziției, Malevici a admis că “prin suprematism înțeleg supremația sensibilității pure în artele plastice”, și de aici apare și numele noului său curent, consacrat în istoria artei sub numele de suprematism.

În acea perioadă, un “pătrat negru pe fond alb” era considerat atât de îndrazneț, încât singura operă cu care ar fi putut rivaliza era cu siguranță doar “Fantana lui Duchamp”. Nici chiar lucrările lui Ad Reinhardt sau Robert Ryman, apărute 50 de ani mai târziu, care promovau minimalismul radical, nu au putut diminua valoarea seriei de lucrări “Alb pe alb” începută de Malevici în 1920.

20070907-Malevich_Suprematism Cross_Stedelijk MuseumSuprematismul lui Malevici este un mod de exprimare a universului în forme geometrice: pătrat, cerc și dreptunghi, stil care a modificat ideea despre artă. În broșura scrisă de Malevici „De la cubism şi futurism la suprematism” declară că „Artistul poate fi un creator, în cazul în care formele picturii lui nu au nimic comun cu natura”.

Participanții la expoziție au încercat să dezlege misterul pătratului negru și fiecare a încercat să prezinte o variație personală pe tema celui mai faimos tablou al celebrului pictor.

“Pătratul negru”, denumit de artist și “Icoană neînrămată a timpului meu”, tinde spre atingerea neutralității absolute. Suprafața neagră, executată în întregime fără nicio urmă de pensulă, este imaculată și unitară, în timp ce fundalul de un alb crem este neregulat, creând iluzia de contopire a albului în negru.

Malevici așează în cadrul golit de orice prezentă sau aluzie la lumea concretă, sensibilitatea și spiritualitatea sa, transcrisă în limbajul abstract al geometriei.

Există trei versiuni ale pătratului negru, datând din anii 1915, 1924 și 1929, dar fiecare este diferită. În realitate, niciunul dintre pătrate nu respectă legile geometriei fiindcă în niciuna dintre versiuni laturile nu sunt egale, dar grație maiestriei artistului, privitorul beneficiază de acel realism individual care se regăsește, de altfel, în toată opera lui Malevici.

black-cross-1923Malevich-RedSquare-1915
suprematism-1916-1Kazimir_Malevich_-_Suprematism_-_Google_Art_Project_(fgFDOCizceY5pw)